Warmtetarieven 2023
Door de stijging van de inkoopkosten voor aardgas, houtsnippers en elektriciteit zijn de kosten die SVP maakt voor het leveren van warmte fors toegenomen. Als gevolg daarvan stijgt ook het leveringstarief voor warmte in 2023. Het vastrecht blijft echter nagenoeg gelijk aan 2022. Al met al is ook in 2023 het tarief van SVP lager dan de nu bekende aardgastarieven.
>> Klik hier voor de TARIEVENKAART 2023 <<
Vergeleken met het wettelijke tarief van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), geeft SVP de volgende kortingen:
• Vaste korting van € 129,67 euro op het vastrechttarief.
• Een korting van € 25,70 per verbruikte GJ plus € 17,83 per GJ prijsplafondcompensatie van de overheid tot en met een verbruik van 37 GJ.
Uitleg prijsplafond
Vanaf 1 januari is er naast het leveringstarief ook een prijsplafond voor warmte. Tot en met 37GJ betalen klanten niet ons leveringstarief, maar het prijsplafondtarief. De overheid betaalt de rest van het leveringstarief. Het prijsplafond is vastgesteld op €47,38 per GJ tot en met een verbruiksgrens van 37GJ. Ongeveer 75% van de klanten van SVP verbruikt minder dan 37GJ. Voor het verbruik boven deze grens betalen klanten wel ons volledige leveringstarief.
Klik hier voor een filmpje met uitleg over de tarieven 2023 en het prijsplafond.
Of kijk op de website van de rijksoverheid voor meer informatie over het prijsplafond.
Tarief Spaarzaam
Door het ingestelde prijsplafond kunnen we in 2023 helaas geen Tarief Spaarzaam aanbieden. We verwachten in 2024 dit wel weer te kunnen doen. We informeren u daar tijdig over.
Btw op energie wordt weer 21%, deze was tijdelijk 9% in 2022
De tijdelijke btw-verlaging die in de tweede helft van 2022 was doorgevoerd, vervalt per 1 januari 2023. De btw op energie gaat dus van 9% weer terug naar 21%. De hier vermelde tarieven zijn inclusief 21% btw.
Alle tarieven vind je terug op deze tarievenkaart.
De tarieven 2023 voor particulieren en kleinzakelijke klanten (aansluitingvermogen maximaal 100 kW) uitgewerkt in een aantal rekenvoorbeelden:

>>Klik hier voor onze tarieven voor 2023 <<
Nieuwe voorschot op Mijn SVP
Nieuwe voorschot uiterlijk 31 december bekend
De hogere tarieven per 1 januari worden verwerkt in een tijdelijk nieuw voorschotbedrag, omdat in het huidige voorschot hier nog geen rekening mee is gehouden. Daarom betalen klanten tijdelijk, tot de jaarafrekening, een hoger voorschot om zoveel mogelijk te voorkomen dat klanten moeten bijbetalen bij hun jaarafrekening. Het nieuwe voorschotbedrag voor januari wordt voor klanten automatisch aangepast. Klanten krijgen hier persoonlijk bericht over. Je vindt je nieuwe voorschotbedrag ook op MijnSVP.
Uitleg in animatievideo’s
Speciaal voor onze klanten hebben we 4 animatievideo’s gemaakt:
1) Wat is netwarmte?
2) Wat kun je zelf doen om te besparen?
3) Tarieven 2023 (met uitleg over het prijsplafond)
4) Uitleg voorschot
De video’s zijn te vinden op het YouTube-kanaal van SVP:
https://www.youtube.com/channel/UCVPrakrFUxZU6RURffC-3QA
Vragen?
Klik hier voor de meest gestelde vragen en extra uitleg over tarieven, prijsplafond en voorschotten.
Heb je andere vragen over het nieuwe tarief? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze klantenservice via mail: [email protected] of telefoon: 0900 9807 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar.
Hoe komt jouw warmtetarief tot stand?
Ieder jaar stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximale warmtetarieven vast die de warmteleveranciers mogen rekenen. De maximale warmtetarieven zijn gekoppeld aan de gasprijzen. Hoe zij deze maximale warmtetarieven berekenen, lees je hier.
Betalingen en betaalwijzen
Maandelijks stelt SVP een factuur op voor de levering van warmte. Klanten kunnen zelf kiezen op welke manier die betaald wordt. Regel het snel en eenvoudig in Mijn SVP.
Manieren van betalen
Automatische incasso
Automatische incasso is de gemakkelijkste manier om te betalen. Naast betaalgemak heeft automatische incasso nog een aantal andere voordelen: het is gratis, kost geen moeite meer, betalingen zijn altijd op tijd (ook in vakantietijd, afwezigheid, bij ziekte etc.) en het is beter voor het klimaat (minder papier, inkt en transport). Dat laatste is belangrijk, want we willen samen verduurzamen en zo papierloos mogelijk werken en communiceren. Natuurlijk blijft er regie op de eigen betalingen via terugboeken (storneren) via de bank. Facturen staan in ‘Mijn SVP’, waar ze kunnen worden ingekeken, gedownload of geprint.
Bij de keuze om de factuur niet via automatische incasso te betalen maar via AcceptEmail, papieren factuur of E-factuur worden er per factuur administratiekosten in rekening gebracht (conform onze Algemene Voorwaarden en wet- en regelgeving). Deze worden duidelijk op de factuur en op het Tarievenoverzicht 2022 aangegeven.
AcceptEmail
Het betaalverzoek voor een factuur wordt verstuurd via e-mail, met daarin een iDeal betaallink. Via de betaallink kan direct en snel betaald worden. De kosten voor de AcceptEmail bedragen €1,- (incl. BTW) per keer.
Een instructiefilmpje met meer informatie over betalen per AcceptEmail is HIER te zien.
Papieren factuur
Voor de papieren factuur bedragen de huidige administratiekosten € 1,50 (incl. BTW) per toegezonden papieren factuur (afhandeling en portokosten). Bij het overstappen op automatische incasso wordt – naast papier – € 18,- per jaar.
E-Factuur
Bij de keuze voor een E-Factuur wordt maandelijks een mail met de factuur als PDF-bijlage verstuurd. Op basis hiervan moeten alle kenmerken handmatig in de eigen internetbankieromgeving worden ingevoerd om te kunnen betalen. Deze betaalvariant kent aan administratiekosten een bedrag van€ 1,35 (incl. BTW) per toegezonden e-mail met daarin de factuur.
Klik hier onder voor ons incassobeleid.
Bespaartips
Meer besparingsmogelijkheden? Bekijk dan hier onze bespaartips. Hier vind je allerlei praktische tips om te besparen op warmtegebruik en daarmee op verlaging van je kosten.
Energie besparen blijft de beste manier om je energierekening te verlagen. Kijk voor tips op www.zetookdeknopom.nl.
Vragen?
Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze klantenservice via mail: [email protected] of telefoon: 0900 9807 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar.
Afsluittarieven
Als een klant afgesloten wil worden van het SVP-warmtenet kan dat tijdelijk of definitief.
Wanneer er bijvoorbeeld een eigen warmtevoorziening wordt aangelegd, kan door tijdelijk afsluiten getest worden of de eigen warmtevoorziening gedurende het hele jaar goed werkt. In dat geval wordt de warmteaansluiting van SVP nog niet verwijderd.
Bij een definitieve afsluiting, verwijdert SVP de afleverset en een stuk van de warmteleiding. Zo wordt ervoor gezorgd dat er geen niet-gebruikte stukken leiding zijn, waardoor doorroesten als gevolg van stilstaand warm water wordt voorkomen.
De tarieven voor tijdelijk afsluiten zijn eveneens gereguleerd door de ACM en bedragen in 2023:

https://www.acm.nl/nl/publicaties/tarievenbesluit-warmteleveranciers-2023